اخیرا یک فعال در زمینه بهینهسازی موتور جستجو بهنام رند فیشکین از یک شرکت نرم افزاری بهنام SparkToro بهکمک عرفان عظیمی کارشناس سئو (CEO) و بنیانگذار استارتاپ EA Eagle Digital، سندی ۲۵۰۰ صفحهای را از گوگل به اشتراک گذاشته که در آن گوگل رو به کارمندانش توضیح داده است که چه عواملی بر روی نتایج موتور جستجوی این شرکت تأثیر میگذارد.
طبق شواهد ماجرای افشای این سند بر میگردد به ۲۷ فروردین، زمانی که گوگل [احتمالا] به اشتباه این سند را از طریق پلتفرم گیتهاب در دسترس عموم قرار داد و پس از اینکه بازتاب گستردهای پیدا کرد در ۱۸ اردیبهشت آن را حذف کرد؛ اما چون این سند از طریق سرویس دیگری در گیتهاب فهرست (ایندکس) شده بود نسخهای از آن همچنان در دسترس قرار دارد.
این سند که تحت عنوان Google API Content Warehouse منتشر شد حاوی مستندات داخلی مربوط به رابطهای برنامهنویسی کاربردی (API) گوگل، نمونه کد و سایر منابع است که به توسعهدهندگان برای درک و استفاده از API-های گوگل کمک میکند.
این اطلاعات بهطور کلی عوامل مؤثر بر رتبهبندی نتایج جستجو را نشان میدهند؛ موضوعی که برای کسانی که در زمینه سئو یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) فعالیت میکنند بسیار ارزشمند و دارای اهمیت است. هرچند که تعداد صفحات بالا و نبود درجهبندی برای پی بردن به اهمیت یک نکته نسبت به سایر نکات، مطالعه این سند را بیش از پیش دشوار میکند.
البته شایان ذکر است شماری از افراد فعال در صنعت سئو در رابطه با این سند ادعا کردهاند که برخی اظهارات پیشین گوگل با آنچه که در این سند آمده در تضاد است. زیرا گوگل حوالی ایام نوروز امسال بهروزرسانی بزرگی را منتشر کرد که محتوای «مفید» برای کاربر را بالاتر از محتوای بهینهسازی شده برای الگوریتم گوگل قرار میدهد؛ بدین ترتیب الگوریتم جدید بهگونهای قضاوت میکند که آیا یک صفحه خاص برای کاربران ایجاد شده یا موتور جستجو!
همچنین باید اضافه کنم که گوگل تا این لحظه در واکنش به سند فاش شده بیانیهای صادر نکرده اما در صورت صدور این بیانیه، در اسرع وقت شما را از آن مطلع خواهیم کرد.
منبع: Wccftech