گوگل بهتازگی اعلام کرده است که در یک دوره آزمایشی کوتاهمدت، لینک وبسایتهای خبری کالیفرنیا را برای عده کمی از کاربران Google News این منطقه حذف میکند. این حرکت، پاسخ گوگل به لایحه «قانون حفظ روزنامهنگاری کالیفرنیا» (CJPA) است که گوگل را ملزم میکند تا برای لینک دادن کاربران کالیفرنیایی به مقالات خبری هزینهای پرداخت کند.
جعفر زایدی، معاون بخش مشارکتهای خبری جهانی گوگل، اینگونه این خبر را اعلام کرد:
تصویب CJPA ممکن است منجر به تغییرات قابلتوجهی در خدماتی و ترافیکی شود که ما به مردم کالیفرنیا و ناشران کالیفرنیایی ارائه میدهیم.
[درحال حاضر] فرآیند آزمایش شامل حذف لینک وبسایتهای خبری کالیفرنیایی است که احتمالاً تحت پوشش CJPA قرار میگیرند، تا [با این اقدام] تأثیر این قانونگذاری بر تجربه محصول ما اندازهگیری شود.
زایدی اضافه میکند که گوگل سرمایهگذاریهای بیشتر در اکوسیستم خبری کالیفرنیا را متوقف خواهد کرد که به سرویسهای Google News Showcase و Google News Initiative، و محصولات/برنامههای صدور مجوز خبری برای خبرگزاریها اشاره دارد.
حامیان این لایحه استدلال میکنند که لایحه نامبرده به ناشران اهرم فشاری میدهد تا سود حاصل از پوشش اخبار عادلانه تقسیم شود. درصورتی که گوگل پیشتر ادعا کرده بود، درحالی ترافیک را به سمت ناشران هدایت میکند که به خوبی از خطر تضعیف رسانههای خرد و روزنامههای محلی آگاه است و میداند این حرکت تنها به سود غولهای رسانهای است. شرکتهای خبری نیز متقابلاً استدلال میکنند لینک دادن گسترده به محتواهای خبری بیش از همه برای پلتفرم Google News سودآور است.
این شرکت سال ۲۰۲۰ نیز درگیر همین مسائل با استرالیا شد که بهرقم تهدید خروج از بازار، در نهایت پذیرفت با چندین ناشر استرالیایی قرارداد ببندد. و ظاهراً این موفقیت استرالیا بوده که باعث شده کشورهای دیگری از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا و نیوزیلند هم قوانین مشابهی را دنبال کنند.
در یک مطالعه مربوط به سال ۲۰۲۳ تخمین زده شده که در صورت اجرای CJPA گوگل باید سالانه مبلغی بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار از درآمد خود را به ناشران آمریکایی بدهد.
منبع: theverge