اپل بلأخره با به‌روزرسانی قوانین ارزیابی اپ استور، به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا شبیه‌سازهای بازی‌های قدیمی (رترو) را در این فروشگاه فهرست کنند. در همین راستا، یک هفته پس از اعلام این تغییر توسط اپل، اولین شبیه‌ساز گیم بوی (Game Boy) در اپ استور قرار گرفت و بلافاصله پس از عرضه جهانی، به یکی از برترین برنامه‌های رایگان تبدیل شد. اما این درخشش دوام چندانی نداشت.

اولین شبیه‌ساز گیم بوی در اپ استور، مدت کوتاهی پس از فهرست شدن حذف شد. اگرچه اپل جزئیات خاصی دراین‌باره ارائه نکرده، اما اذعان داشت که این شبیه‌ساز به‌دلیل نقض قوانین ارزیابی اپ استور در بخش‌های حق تکثیر (ماده ۵.۲) و اسپم (ماده ۴.۳) حذف شده است. با این‌حال، اگر پیش از حذف iGBA آن را دانلود کرده‌اید، می‌توانید همچنان به استفاده از آن ادامه دهید.

در بررسی ادعای اپل مبنی بر حق تکثیر، شبیه‌ساز گیم بوی با نام iGBA، ظاهراً یک کپی غیرمجاز از برنامه‌ی متن‌باز GBA4iOS ساخته‌شده توسط «رایلی تستوت» بود. تستوت درون پستی در تِرِدز اعلام کرد که به هیچکس اجازه‌ی قرار دادن آن در اپ استور اپل را نداده است. او همچنین اشاره کرد که iGBA «پُر از تبلیغات و ردیاب» است.

همچنین در رابطه با هرزنامه، این برنامه امکان بارگذاری هرگونه رام گیم بوی را فراهم می‌کرد. این به این معنی بود که شما به‌راحتی می‌توانستید رام‌های غیرقانونی را دانلود کرده و با این شبیه‌ساز اجرا کنید، که طبق گفته‌ی نینتندو این کار غیرقانونی است.

در رابطه با این برنامه، تستوت اشاره کرد که GBA4iOS پیش‌زمینه‌ی Delta، شبیه‌ساز جدیدتر بازی‌های نینتندو ساخته‌ی او بوده است. وی درحال‌حاضر قصد دارد تا این برنامه را از طریق جایگزینی که برای اپ استور با نام AltStore در نظر دارد توزیع کند که تنها برای کاربران آیفون اتحادیه اروپا در دسترس است.

با این حال، حذف این شبیه‌ساز این سؤال را به جا می‌گذارد که آیا اپل به فهرست شدن برنامه‌های بارگذاری رام نظیر iGBA اجازه خواهد داد یا خیر. همچنین در این رابطه، بخش ۵.۲ قوانین به‌روزرسانی‌شده‌ی ارزیابی اپ استور، به‌طور واضح توضیح نمی‌دهد که چه چیزی مجاز به فهرست شدن نیست.

منبع: notebookcheck

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید